می‌گویند قدمت کارت پستالها به زمان مصر و چین باستان بر می‌گردد. کارت پستال راهی بسیار سریع و روشن برای بیان شادی و قدردانی محسوب می‌شد و در تمام فرهنگ‌ها نشان واضحی از محبت و مهربانی فرستنده و علاقه آن به گیرنده بود.
اما کارت پستال به مناسبت اتفاقات گوناگون سیاسی و فرهنگی و … مهم جهان و به اقتضای کشورهای مختلف همواره آینه‌ای از وضع مردم آن روزها بوده است.
در ادامه امروز از سال 1910 که کارت پستال تجاری ( چاپ شده ) در آمریکا رایج شد شروع می‌کنیم و ده سال ده سال با این منبع جلو می‌آییم و به امروز می‌رسیم. شاید برای شما هم جالب باشد این کارت پستالهای جذاب امروز چطور به این شکل در آمده‌اند :)
1910کارتهای تصویری در حدود سال 1869 در اتریش رواج یافت. اما حدودا سی سال طول کشید تا پای آنها به آمریکا باز بشود. در زمانی که رادیو و تلوزیونی نبود کارت پستال یک راه خیلی ارزان و ساده برای دیدن جایی بیرون از خانه محسوب می‌شد!
در آن زمان تازه صنعت چاپ و نوآوری لیتوگرافی در آلمان پا گرفته بود. برای همین در تاثیرات آن زمان تاثیر فرهنگ آلمان خیلی توی چشم می‌زد. برای مثال عکس زیر یک ماشین معروف آلمانی را که اوایل قرن بیستم تولید می‌شد را نشان می‌دهد.
دختران کوچولوی موفرفری با موهای بلوند و چشمان آبی از همان زمان پایشان را در کارت پستال‌ها گذاشتند.
1920در سالهای بین 1920 تا 1930 آمریکا ناگهان به ثروتمندترین کشور جهان تبدیل شد. عکس زیر یک کارت پستال محبوب است که یک خانم شیک پوش و مد روز آمریکایی را نشان می‌دهد که تمام المانهای زن نمونه آن روز آمریکا را دارد. سیگاری در حال دود کردن و فنجان قهوه‌ای در دست و با آرایشی غلیظ و لباسی مطابق آخرین مد آمریکا.
اما نام ژرمن اعتبار این صنعت بود پس آنها از پستال کارد به گرتینگ کارد رسیدند یعنی کارتهای پستی را تکامل دادند و آنها را به کارت تبریک تبدیل کردند تا قابلیت این را داشته باشد به مناسبتهای مختلف هدیه بشود و این فرهنگ روز به روز قوی‌تر گردید تا …
1930تا این که کابوس رخ داد و فاجعه رکود اقتصادی هولناکی به نام Wall Street Crash آمریکا را در بهت و یاس فرو برد. آمریکا و مردمانش در فقر و گرسنگی دست و پا می‌زدند. فرو ریختن رویای آمریکایی خوشحال چیزی نبود که روی مردم دیگر جهان تاثیری نداشته باشد و رکود سراسر جهان را فرا گرفت.
در آن زمان گروه هنری Hall Brothers توانستند با یک نوآوری در آن زمان بزرگ جان دنیای کارت پستال را نجات دهند. به عکس بالا نگاه کنید. اگر این کارت پستال را در دست می‌گرفتید متوجه می‌شدید که لاستیک‌های آن می‌توانند 360 درجه بچرخند و آن روزها این قضیه جذابیتی عجیب به این کارها می داد که آنها را به برگ برنده صنعت چاپ تبدیل کرد.
1940آمریکا در جنگ بود و باید حس میهن پرستی آمریکایی تقویت می‌شد. اینجا بود که تصویرگر بزرگی مثل نورمن راکول نیاز بود.
او که تعداد بسیار زیادی از کارت پستالهای محبوب آن زمان را طراحی کرده است کارت پستالها را از کارت پستال عاشقانه به کارت پستال واقع‌گرا سوق داد. و برای اولین بار آنها را به سمت طراحی واقعی ( و نه نقاشی‌های کودکانه ) برد تا بتواند نمایی از زندگی واقعی مردم را نشان بدهد.
عکس بالا یکی از کارت پستالهای معروف اوست. این روزها و مخصوصا در جنگ عراق و افغانستان نمونه‌های بسیاری از چنین عکسهایی را می‌بینید. سیاست جنگ به شدت علاقه‌مند بود ارزش‌ها و فرهنگ مهربان آمریکایی به رخ جهانیان کشیده بشود.
1950جنگ جهانی دوم پایان یافته بود و مردان آمریکایی به خانه بازگشته بودند تا صنعت جدید و قدرتمند و خانواده‌هایی مستحکم را پایه‌گذاری کنند. این چیزی بود که آمریکا نیاز داشت مردم دنیا ببیند.
کارت پستال بالا اثر دیگری از نورمن راکول است که سعی می‌کند رشد و جهانی سازی بزرگی که رویای آمریکای آن زمان بود را نشان بدهد. در عکس به طرز مشهود و البته نامربوطی آسمان خراش و قطار و دام و نقشه‌های ساختمانی به چشم می‌خورد که همه برای همین هدف در عکس قرار داده شده است.
1960دهه 60 دهه مد و عشق و عاشقی بود. مردم خسته از جنگ حالا تشنه دل سپردن به مسائل شیرین زندگی داشتند و این مسائل شیرین خودش را در عشق و مد نشان می‌داد. برای همین بود که کارت پستالی مثل کارت پستال زیر که سه زن جذاب و شاد را نشان می‌دهد که لباسی مطابق سلیقه آن روزها پوشیده‌اند و پر از رنگ و لبخند هستند به تصویر رویایی آن روزها تبدیل شد.
1970
صنعت مد روز به روز در زندگی مردم بیشتر رسوخ می‌کرد و به کلید موفقیت تبدیل شده بود. صنعت چاپ هم که در زمینه درک خواست مردم ستاره‌ای بی‌بدیل بود پس غفلت نکرد و در همین سمت قدم برداشت.
کارت پستالهای زیر که مد آن روزهای آمریکا را نشان می‌دهند هر دو یک فاکتور خیلی مهم دارند. رنگ صورتی که در آن دهه به نماد جذابیت و مد خانم‌ها تبدیل شده بود.
1980در این دهه شکوفایی صنعت کارت پستال باعث شد تولید صنعتی کارت پستال برای سلیقه‌ها و نیازهای متنوع بازار شدت بگیرد. یکی از این مدل کارت پستال‌ها، کارت پستالهای Mahogany range محصول Hallmark بودند که عنصر اصلی آنها مادران آمریکایی – آفریقایی با هیکل و چهره منحصربفردشان بود. تصویر زیر که کاری طراحی شده به پاستل است یک نمونه محبوب از آن دوران است.
1990در این دهه کارت پستالهایی با زبان اسپانیایی میان مردم خیلی رایج شد. نمونه آنها Momentos de Inspiracion ( لحظات الهام بخش ) و Spanish Soft Touch lines که محبوبیتی فوق‌العاده یافتند.
تصاویر بالا از این دست کارت پستال ها است که برای بازار بزرگ هیسپانیکز ( مردم اسپانیایی و پرتغالی زبان آمریکای جنوبی ) ها تهیه شده است.
2000زمان انقلاب قرن 21 فرا رسیده بود. تکنولوژی دوربین و اینترنت دست در دست هم دادند تا یک آرزوی قدیمی را واقعیت ببخشند. حالا کارتهای الکترونیکی ( e-card ) به راحتی شخصی سازی می‌شدند و متناسب با کسی که دوستش داشتید با کمترین هزینه ارسال می‌شدند.
حالا شما می‌توانستید بدون خارج شدن از خانه یک کارت تبریک طراحی کنید و حتی از عکس عزیزتان استفاده کنید و سفارش بدهید و کارت به در خانه عزیزتان فرستاده بشود!
از سال 2008 با گسترش تلفن همراه‌ های هوشمند شما با همسرتان بیرون می‌روید. از او یک عکس می‌گیرید. در اینترنت جستجو می‌کنید و کارت تبریک مناسب را از میان میلیاردها طرح مناسب انتخاب می‌کنید. متن آن را تصحیح می‌کنید و به ایمیل همسرتان می‌فرستید. به محض ورود به خانه او با کارت تبریک اختصاصی خود سورپرایز می‌شود.
از سال 2010 تا امروز
دیگر نمی‌شود محدودیت برای کارت پستال‌ها تصور کرد. غولی به نام Hallmark به عنوان پیشکسوت دنیای کارت پستال دقیقا به تماشای نیازهای شما نشسته است و مطابق با خواسته شما کارت پستال طراحی می‌کند.
نمونه بالا جدیدترین سری کارت پستالهای این شرکت است که شما می‌توانید صدای خودتان را هم ضبط کنید و به همراه کارت پستال دلخواه برای عزیزتان بفرستید.
2020 تا 2030
چه کسی می‌تواند تصور کند؟
منبع:http://1fathi.com